top of page

Hva er alternativene for å lade batteriene under kjøring?

Off-grid fra A til Å | Del 19


Ønsker du heller å høre artikkelen?

Vi har spilt inn artikkelen i ett lydklipp, enkelt trykk på play-knappen nedenfor og få artikkelen lest opp til deg via soundcloud.


Hva er alternativene for å lade batteriene under kjøring

Velkommen

Hei! Jeg heter Ole Velkommen til Off-grid systemer sin informasjonsserie som gir deg alt du trenger å vite for å realisere din off-grid drøm. Uansett om det gjelder strøm til hytta, mikrohus, bobil, båt eller annet. Disse stedene har rundt 90% like systemer, med noen unntak som jordspyd på hytta og dynamolader i kjøretøy. Resten er stort sett likt, så denne informasjonsserien/kurset passer for deg som søker etter off-grid strøm uansett!


All informasjon i Off-grid strøm fra A til Å-kurset vil bli delt på tvers av plattformer som tekst, bilder, video og podcast, slik at du kan velge hvordan du ønsker å lære nye ting. Besøk nettsiden for en oversikt over alt innholdet du kan velge mellom!


I løpet av de neste månedene vil vi jevnlig dele innhold som systematisk går gjennom alt du trenger å vite fra A til Å for å få et off-grid strømsystem som passer perfekt for deg. Dette sikrer at du verken betaler for mye for noe du ikke trenger eller ender opp med et system som ikke møter dine forventninger.


Hvis du ønsker informasjonen før alle andre, må du abonnere på vårt ukentlige nyhetsbrev som sendes ut hver fredag via e-post. Skjema for påmelding finner du på nettsiden ved å klikke på knappen.

 

Off-grid systemer

NETTBUTIKK



Klikk på knappen nedenfor for å gå til vårt nøye utvalgte tilbud av DC-DC ladere og komplette KIT med alt du trenger



 

Artikkelen sitt innhold


Dynamo lader

Dette kapittelet skal vi se på hvordan du finner ut hvilken dynamo bilen din har, og hvor stor mengde strøm du trygt kan trekke uten å skade dynamoen i kjøretøyet ditt.


Hvor stor dynamo har jeg?

Grunnen til at det er veldig viktig å finne ut av hvor stor dynamo du har i kjøretøyet ditt, er fordi dynamoen er laget for å toppe opp startbatteriet ditt ofte og kortvarig. Dynamoen er ikke laget for å lade opp dypt utladede batterier som et forbruksbatteri. Det betyr ikke at vi ikke kan bruke dynamoen til dette, men vi må ta noen forhåndsregler for at det skal være trygt.


Ta en titt i instruksjonsboka til kjøretøyet

Den første og sikreste måten å finne ut av hvor stor dynamo eller hvor mye du kan lade fra dynamoen din trygt, er å ta en titt i kjøretøyets instruksjonsbok. Alle biler har en instruksjonsbok, som inneholder mye informasjon om kjøretøyet ditt. Vanen jeg kjører rundt i er en Ford Transit 2012, og i den fant jeg ikke noe om selve dynamoen, men i kapitlet "batterivedlikehold" fant jeg denne informasjonen:


~ Ekstra belastninger som er koblet til bilbatteriet over 30A (kjøretøybelastning), og 12mA (belastning ved stillstand) kan føre til at batteriet får en kortere levetid.


Med denne informasjonen vet vi nå at vi risikerer å skade startbatteriet vårt hvis vi trekker mer enn 30A strøm fra dynamoen til lading av forbruksbatteriet. Det betyr ikke at vi ikke kan overstige den mengden, men hvis du vil være sikker, er det best å holde seg til det som er anbefalt i boka. Jeg personlig valgte å gå for en 30A DC/DC-lader på grunn av dette.


Søk opp registreringsnummeret ditt

Du kan søke opp registreringsnummeret ditt på for eksempel skruvat.no. Der fant jeg ut at min dynamo er en 14V 150A dynamo. Nå tenker du sikkert at 150A er brutalt mye mer enn 30A som instruksjonsboka setter som grense for strømtrekk via startbatteriet. Jo, det har du rett i. Jeg spurte derfor hele fem bilprodusenter, og overraskende nok svarte ingen av dem på forespørselen.


Hvorfor er dynamoen så stor, og lade-anbefalingen så lav?

Jeg antar at 30A maks er fordi det er den strømmengden startbatteriet klarer å føre over tid. Vi må huske på at et startbatteri er laget for å gi ut stor mengde strøm over veldig kort tid når du starter bilen din. Også skal det drifte en relativt liten last i form av lys, sigarettenner og lignende.


Startbatteriet må også kunne fungere for folk som bare driver med småkjøring. Jeg tror det er derfor dynamoen er så mye større enn det som er anbefalt kontinuerlig strømtrekk. Hvis dynamoen bare hadde vært på 30A eller lignende, ville man risikert å gå tom for strøm under småkjøring.


Forskjellige måter å gjøre det på

Det som er viktig å tenke på når du skal velge hvordan du skal bruke dynamoen til å lade opp systemet ditt, er sikkerhet med tanke på varme, både i kabler og i dynamo/batteriene. En dynamo kjøles ned av seg selv ved hjelp av en vifte innebygd i dynamoen som snurrer rundt basert på RPM til motoren din. Det betyr at dynamoen kjøles ned mer når du kjører, enn når du står på tomgang. Dette er en stor brannfare når du vil lade opp forbruksbatteriet ditt ved å starte bilen og la den gå på tomgang, hvis du ikke har en form for regulator som kan regulere mengden strøm som dras til forbruksbatteriet ditt.


Den andre delen av dimensjoneringen er hvor effektivt og skånsomt systemet er på alle komponenter. Ved effektivitet i dette eksempelet tenker jeg på hvor mye strøm som kan flyttes på kortest mulig tid for å få ladet opp forbruksbatteriet ditt. Når det kommer til skånsomhet tenker jeg på levetiden til alle komponentene, ikke overforbruke dynamoen og i tillegg følge de gitte ladeparametrene til forbruksbatteriet ditt, uavhengig av om du bruker lithium eller AGM-batteri.


Den første metoden vi skal se på er også den billigste og den som har eksistert lengst, nemlig et skillerelé.


Skillerelé

Bildet viser et skillerele av Victron energy Cyrix-ct 12/24V-120A typen svart
Skillerele av Victron energy Cyrix-ct

Når du kobler inn et relé, kobler du effektivt sammen batteriene dine. Det betyr at batteriene må være like for å få best resultat. Denne metoden fungerer som en singel-stegs batterilader. Det vil ikke være noen strømregulering. Når reléet er koblet inn, flyter det strøm ut fra potensialforskjellen på startbatteri og forbruksbatteri. Denne strømmen vil være stor hvis forbruksbatteriet er lavt. Dette vil føre til at sikringen du har satt inn vil gå, og du må bytte den ofte. Eller det kan føre til overoppheting av dynamoen din. Disse faktorene vil resultere i en kortere levetid for dynamoen, startbatteriet og forbruksbatteriet ditt. I tillegg vil forbruksbatteriet aldri bli helt fulladet, fordi maks spenning vil være spenningen som dynamoen i vanen din har.


Denne type lading er ikke bra for verken AGM-batterier eller lithiumbatterier. Grunnen til det er at både AGM og lithiumbatterier ønsker en veldig spesifikk strømflyt under lading. Ved å koble inn et relé vil man ikke ha kontroll på strømflyten.


Verken AGM eller lithium ønsker en fast spenning under lading, og det er som sagt kun en fast spenning du får ved å bruke et relé til å lade fra dynamoen til forbruksbatteriet ditt, og det er spenningsnivået til startbatteriet ditt.


Det er sant at denne metoden vil fungere. Du vil få strøm når du lader ved denne enkle, ineffektive og relativt destruktive metoden. En stor fordel med denne metoden er at et skillerelé er billig. Du kan få tak i det på flere typer butikker, også når du er ute og reiser. Men min anbefaling er absolutt at du tar en titt på de neste kapitlene før du bestemmer deg.


Se bildet nedenfor for hvordan du kan koble inn et skillerelé:

Bildet viseret koblingskjema mellom en dynamo, et startbatteri og et forbruksbatteri via et skillerelé
Koblingskjema skillerelé

Buck boost

Bildet viser en buck boost, dette er et produkt som evner å koble to batterier sammen og lade de med en enkel enstegsladeprotokoll.En buck boost kan regulere både spenning og strøm.
Buck boost

En buck boost er et produkt som gir deg muligheten til å regulere spenningen fra et nivå til et annet, og den har evne til å regulere strømføringen gjennom seg ved å sette et maks-trekk. Dette er to viktige ting som et skillerelé mangler. Men en buck boost er heller ikke det beste alternativet, fordi selv om den har fjernet disse to problemene, har den et vesentlig problem igjen. Og det er at den fungerer også kun som en ett-stegs-lader. For å lade opp et forbruksbatteri optimalt, både med tanke på levetiden til forbruksbatteriet og for å få batteribanken din fulladet, kreves det en multistegs ladeprotokoll.


Det finnes et produkt som gir oss dette, og det er det produktet jeg anbefaler og bruker i alle mine strømpakker, nemlig en DC/DC-lader, som du kan lese om i neste kapittel. Men hvis du ønsker å gå for en buck boost, har jeg lagt ved et koblingsskjema nedenfor:

Bildet viseret koblingskjema mellom en dynamo, et startbatteri og et forbruksbatteri via en buck boost.
Koblingskjema buck boost

DC/DC lader

Ok, nå har du kommet frem til det tredje og siste produktet jeg dekker i denne artikkelen, DC/DC-laderen. Dette produktet regulerer både spenning og strømføring ut fra hvilken modell du velger. I tillegg til det kan du velge akkurat de batteriparametrene du har i ditt forbruksbatteri i applikasjonen som brukes for å konfigurere DC/DC-laderen via Bluetooth.


Denne løsningen kan også gi deg muligheten til å koble hele forbrukssystemet ditt helt isolert fra resten av kjøretøyets elektronikk hvis du ønsker. Så lenge du holder deg innenfor rammene for hva din dynamo tåler av strømtrekk, vil du få et trygt og effektivt system som vil gi deg strøm samtidig som den tar vare på alle komponenter den er tilkoblet, slik at de varer. Den største versjonen til Victron sin DC/DC er på 30A, som passer de fleste kjøretøy. Disse kan også trygt kobles i parallell for økt lading hvis ditt startbatteri og dynamo kan håndtere det.


Se nedenfor for hvordan du kan koble inn en DC/DC-lader i ditt system:

Bildet viseret koblingskjema mellom en dynamo, et startbatteri og et forbruksbatteri via en DC/DC lader
Koblingskjema DC/DC

Oppsummering og sammenligning av produktene

For å oppsummere har jeg satt sammen en tabell nedenfor som viser noen viktige faktorer for hver enkelt metode. Som du ser, er et skillerelé klart billigst, og den har en klart størst ampere-rating for seg selv. Dette er ikke nødvendigvis en bra ting. Som beskrevet i underkapittelet om skillerelé, vil dette trolig føre til unødvendig skade på alt av utstyr som er koblet til skillereléet. En buck boost koster mest og mangler en flerstegslading-prosedyre, så dette produktet anbefaler jeg absolutt ikke å bruke. En DC/DC-lader har alt du trenger for et trygt og effektivt system. Det er mer kostbart enn et skillerelé, men det vil være verdt det når du til gjengjeld får beholde dynamo, startbatteri og forbruksbatteri til hele sin levetid. Klart, skal du bare ha noe enkelt som fungerer, og du ikke har tenkt å bruke systemet noe særlig lenge før det kan ødelegges, er det billigste alternativet et skillerelé. Min anbefaling er å vente litt lenger med å sette ut på reise og spare opp til en DC/DC-lader som ikke overstiger kjøretøyets belastning som instruksjonsboken din anbefaler, for å gi deg det best mulige systemet.

Bildet viser en tabell som sammenligner Skillerelé, buck boost og DC/DC lader på pris, maks ampere rating, strømbegrensing, spenningsomforming og flerstegslading. killerelé er billigst og har maks ampere rating, men mangler de andre funksjonene. Buck boost er dyrest og har evne til både strømbegrensing og spenningsomforming. DC/DC lader koster litt, men er skalerbart til hvor mye ampere rating man vil ha samtidig som den har alle ekstra features.
Sammenligning av noe eksempel lademuligheter

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese denne artikkelen, jeg håper du sitter igjen med noe ny kunnskap rundt "Hva er alternativene for å lade batteriene under kjøring?" . Scroll litt ned og klikk deg videre inn på nettsiden hvis du ønsker å lese om andre temaer, eller ta en titt på hva vi tilbyr av produkter og tjenester her på https://www.offgridsystemer.no


- Vi snakkes!


 

Relaterte produkter






 

Off-grid systemer

NETTBUTIKK



Klikk på knappen nedenfor for å gå til vårt nøye utvalgte tilbud av DC-DC ladere og komplette KIT med alt du trenger



 

Mest spurte spørsmålene rundt "Hva er alternativene for å lade batteriene under kjøring" besvart


Hvor lenge må du kjøre for å lade batteriet?

Dette vil variere ut i fra hvordan lading du har og hvor stort batteri du har og ikke minst temperaturen ute når du kjører. Du tenker kanskje at dette ikke var til noe særlig hjelp, men det jeg kan gi deg av kunnskap er at når det kommer til å lade startbatteriet ditt er generell kjøring det som kreves for å opprettholde lading, bare kjør litt mer eller ha en form for tilleggslading på vinteren når det er kaldt.


Hvordan lade batteri på bil?

Du lader batteriet automatisk når du kjører, men du tenker kanskje på hvordan lade batteri på bil med en bil-lader? Dette er rimelig rett frem, alt du trenger å gjøre er å koble til rød til pluss pol, og sort til minus pol og stikkontakten i veggen til slutt. Da vil laderen lade opp batteriet i bilen din.


Kan man starte bilen mens man lader batteriet?

Ja, du kan starte bilen mens man lader batteriet. Produsenter av ladere anbefaler faktisk at du gjør dette når du har gått strømtom.


Hvor lang tid tar det å lade et 12V batteri?

Hvor lang tid det tar å lade et 12V batteri spørs veldig på størrelsen til både laderen og batteriet, men sånn generelt har de fleste tilfeller ladet seg opp over ett døgn.


Kan man lade bilbatteri på natta?

Ja, det er ikke noe problem så lenge du bruker kvalitets-utstyr som er i orden.


 

Kilder


Datablad skillerelé


Datablad buck boost


Datablad DC/DC lader


Ford transit håndbok


4 visninger0 kommentarer

Kommentare


bottom of page