Denne artikkelen vil lære deg hvordan batteriprodusentene har tiltenkt opptimal lading av batteriene sine så du kan velge optimal ladeprosedyre fra dynamoen din. Vi skal se på hvordan du finner ut hvilken dynamo bilen din har, og hvor stor mengde strøm du trygt kan trekke uten å skade dynamoen i kjøretøyet ditt. Ta en titt lenger ned på siden hvis dette høres interessant ut! Eller gå rett til butikken hvor vi selger trygge DC/DC ladere.
Hvor stor dynamo har jeg?
Grunnen til at det er veldig viktig å finne ut av hvor stor dynamo du har i kjøretøyet ditt er fordi dynamoen er laget for å toppe opp startbatteriet ditt ofte og kortvarig. Dynamoen er ikke laget for å lade opp dypt utladede batteri som et forbruksbatteri. Det betyr ikke at vi ikke kan bruke dynamoen til dette, men vi må ta noen forhåndsregler for at det skal være trygt.
Ta en titt i instruksjonsboka til kjøretøyet
Den første og sikreste måten å finne ut av hvor stor dynamo eller hvor mye du kan lade fra dynamoen din trygt er å ta en titt i kjøretøys instruksjonsbok. Alle biler har en instruksjonsbok, denne har masse informasjon om kjøretøyet ditt. Vanen jeg kjører rundt i er en Ford Transit 2012 og i den fant jeg ikke noe om selve dynamoen, men innad "batterivedlikehold" kapittelet fant jeg denne informasjonen:
~ Ekstra belastninger som er koblet til bilbatteriet over 30A (kjøretøybelastning), og 12mA (belastning ved stillstand) kan føre til at batteriet får en kortere levetid.
Med denne informasjonen vet vi nå, at vi risikerer å skade startbatteriet vårt hvis vi trekker mer en 30A strøm fra dynamoen til lading av forbruksbatteriet. Det betyr ikke at vi ikke kan overstige den mengden, men hvis du vil være sikker, er det best å holde seg til det som er anbefalt i boka. Jeg personlig valgte å gå for en 30A DC/DC lader på grunn av dette.
Søk opp registreringsnummeret ditt
Du kan søke opp regnummeret ditt på feks. skruvat.no der fant jeg ut at min dynamo er en 14V 150A dynamo. Nå tenker du sikkert at 150A det er jo brutalt mye mer en 30A som instruksjonsboka setter som grense for strømtrekk via startbatteriet. Jo det har du rett i, jeg spurte derfor hele fem bilprodusenter, og overraskende ingen av de svarte meg på forespørselen.
Amperemeter og mål
Det går en ledning fra dynamoen din til startbatteriet, hvis du har et amperemeter som tåler 150A+ så kan du sjekke hvor stor dynamo du har på denne måten. De fleste har trolig ikke dette tilgjengelig så det holder å bruke de to forrige metodene for å finne ut av hvilken dynamo du har i ditt kjøretøy og hvor stor ekstra belastning du kan trygt koble til for å lade opp ditt forbruksbatteri, men tenkte det var greit å nevne at man kan faktisk måle seg frem til svaret også.
Hvorfor er dynamoen så stor, og lade-anbefalingen så lav?
Jeg antar at 30A maks er fordi det er den strømmengden startbatteriet klarer å føre over tid. Vi må huske på at et start batteri er laget for å gi ut stor mengde strøm, over veldig kort tid når du starter bilen din. Også skal det drifte en relativt liten last i form av lys, sigarettenner, og lignende ellers.
Startbatteriet må også kunne fungere for folk som bare driver med småkjøring, jeg tror at det er derfor dynamoen er så mye større en det som er anbefalt kontinuerlig strømtrekk. Hvis dynamoen bare hadde vært på 30A eller lignende ville man risikert å gå tom for strøm under kun småkjøring.
Nå som du vet hvor stort strømtrekk du trygt kan ta fra startbatteriet ditt vil neste del av artikkelen gå inn på hvordan forbruksbatteriet ditt vil lades optimalt.
Hvordan vil produsenten at batteriet skal lades?
Før vi går inn på de forskjellige måtene å lade forbruksbatteriet våres fra dynamoen og startbatteriet i bilen. La oss ta en titt på hvordan produsentene av batteriene har tenkt at de skal lades opp på best mulig måte. Vi starter med lithium også tar vi en titt på AGM, grunnen til at kun disse to batteritypene er valgt, er fordi de er de mest relevante når det kommer til mobile off-grid systemer, og det er de jeg personlig har lest meg opp på og brukt.
Lithium
På bildet ser du spenning per celle i blått navgitt "Voltage", det er ikke samme spenningsnivå som batteribanken. Det som er viktig å bemerke seg er at denne spenningen ikke er fast fra start til slutt. Vi kan tydelig se at den har en drastisk økning de første 25 minuttene også har den en rimelig svak og jevn økning frem til siste del av ladingsprosessen, der den øker kjapt igjen før den flater ut til en konstant spenning. Mengden strøm i rødt navngitt "Current" derimot er konstant helt frem til nesten fulladet, da faller strømmengden drastisk frem til battericellen er fulladet. Den grønne streken navngitt "capacity" viser mengden energi i batteriet målt i Ah.
AGM
Det er en del informasjon i grafen til AGM, så det er ikke så lett å se, men hvis du ser nøye etter, ser vi at spenningen er relativt konstant med unntak av ett hopp der spenningen øker og forblir på det økte nivået. Strømflyten starter lavt, øker kraftig for så å gå kraftig ned igjen før den flater ut frem mot full ladning.
Nå som vi vet hvordan forbruks batteriene våres skal lades opp optimalt er det på tide å ta en titt på hvordan vi kan få til å lade batteriene våres, og se på u-lempene og fordelene med de forskjellige metodene.
Forskjellige måter å gjøre det på
Det som er viktig å tenke på når du skal velge hvordan du skal bruke dynamoen til å lade opp systemet ditt er sikkerhet med tanke på varme, både i kabler og i dynamo/ batteriene. En dynamo kjøles ned av seg selv ved hjelp av en vifte innebygd i dynamoen som snurrer rundt ut i fra RPM til motoren din. Det betyr at dynamoen kjøles ned mer når du kjører, enn når du står på tomgang. Dette er en stor brannfare når du vil lade opp forbruksbatteriet ditt ved å starte bilen og la den gå på tomgang, hvis du ikke har en form for regulator som kan regulere mengden strøm som dras til forbruksbatteriet ditt.
Den andre delen av dimensjoneringen er hvor effektivt og skånsomt systemet er på alle komponenter. Ved effektivitet i dette eksempelet tenker jeg på hvor mye strøm som kan flyttes på kortest mulig tid for å få ladet opp forbruksbatteriet ditt. Når det kommer til skånsomhet tenker jeg på levetiden til alle komponentene, ikke overforbruke dynamoen og i tillegg følge de gitt ladeparameterne til forbruksbatteriet ditt, uavhengig om du bruker lithium eller AGM batteri. (Jeg anbefaler å bruke en lithiumsbatteribank, klikk her for å se hvorfor lithium er bedre en AGM. )
Ok, den første metoden vi skal se på er også den billigste og den som har eksistert lengst, nemlig et skillerelé.
Skillerelé
Når du kobler inn et relé kobler du effektivt sammen batteriene dine, det betyr at batteriene må være like for å få best resultat, denne metoden fungerer som en singel steg batterilader. Det vil ikke være noe strøm regulering. Når reléet er koblet inn flyter det strøm ut i fra potensalforskjell på startbatteri og forbruksbatteri. Denne strømmen vil være stor hvis forbruksbatteriet er lavt, dette vil føre til at sikringen du har satt inn vil gå og du må bytte den ofte. Eller det kan føre til overoppheting av dynamoen din. Disse faktorene vil resultere i en kortere levetid for dynamoen, startbatteriet og forbruksbatteriet ditt. I tillegg vil forbruksbatteriet aldri bli helt fulladet på grunn av at maks spenning vil være spenningen som dynamoen i vanen din har.
Denne type lading er ikke bra for hverken AGM batterier eller Lithium batterier. Grunnen til det er fordi at både AGM og lithium batterier ønsker en veldig spesifikk strømflyt under lading, ved å koble inn et relé vil man ikke ha kontroll på strømflyten fordi den vil variere ut i fra potensialforskjell på batteribankene.
Hverken AGM eller lithium ønsker en fast spenning under lading, og det er som sagt kun en fast spenning du får ved å bruke et relé til å lade fra dynamoen til forbruksbatteriet ditt, og det er spenningsnivået til dynamoen/startbatteriet ditt.
Det er sant at denne metoden vil fungere, du vil få strøm når du lader ved denne enkle, u-effektive og relativt destruktive metoden. En stor fordel med denne metoden er at et skillerelé er billig, du kan få tak i det på flere typer butikker også når du er ute å reiser, men min anbefaling er absolutt at du tar en titt på de neste kapitelene før du bestemmer deg.
Se bildet nedenfor for hvordan du kan koble inn et skillerelé:
Buck boost
En buck boost er et produkt som gir deg muligheten til å regulere spenningen fra et nivå til et annet, og den har evne til å regulere strømføringen igjennom seg ved å sette et maks-trekk. Dette er to viktige ting som et skillerelé mangler, men en buck boost er heller ikke det beste alternativet fordi selv om den har fjernet disse to problemene har den et vesentlig problem igjen. Og det er at den fungerer også kun som en ett-stegs-lader, og for å lade opp et forbruksbatteri optimalt både med tanke på levetiden til forbruksbatteriet, men også for å få batteribanken din fulladet kreves det en multistegs lade protokoll for å matche grafene jeg la ved ovenfor.
Det finnes et produkt som gir oss dette, og det er det produktet jeg anbefaler, og bruker i alle mine strømpakker, nemlig en DC/DC lader som du kan lese om i neste kapittel, men hvis du ønsker å gå for en buck boost har jeg lagt ved et koblingsskjema nedenfor:
DC/DC lader
Ok, nå har du kommet frem til det tredje og siste produktet jeg dekker i denne artikkelen, DC/DC lader. Dette produktet regulerer både spenning og strømføring ut i fra hvilken modell du velger. I tillegg til det kan du velge akkurat de batteri parameterne du har i ditt forbruksbatteri i applikasjonen som brukes for å konfigurere DC/DC laderen via bluetooth.
Denne løsningen kan også gi deg muligheten til å koble hele forbruks systemet ditt helt isolert vekk fra resten av kjøretøyets elektronikk hvis du ønsker. Så lenge du holder deg innenfor rammene for hva din dynamo tåler av strømtrekk vil du få et trygt og effektivt system som vil gi deg strøm samtidig som den tar vare på alle komponenter den er tilkoblet slik at de varer. Den største versjonen til Victron sin DC/DC er på 30A som passer de fleste kjøretøy, disse kan også trygt kobles i parallell for økt lading hvis ditt startbatteri og dynamo kan håndtere det.
Se nedenfor for hvordan du kan koble inn en DC/DC lader i ditt system.
Oppsummering og sammenligning av produktene
For å oppsummere har jeg satt sammen en tabell nedenfor som viser noen viktige faktorer for hver enkelt metode. Som du ser så er et skillerelé klart billigst, og den har en klart størst ampere rating for seg selv. Dette er ikke nødvendigvis en bra ting som beskrevet i underkapittelet om skillerelér så vil dette trolig føre til unødvendig skade på alt av utstyr som er koblet til skillerelét. En buck boost koster mest og mangler en flerstegsladingprosedyre så dette produktet anbefaler jeg absolutt ikke å bruke. En DC/DC lader har alt du trenger for et trygt og effektivt system, det er mer kostbart en et skillerelé, men det vil være verdt det når du til gjengeld får beholde dynamo, startbatteri og forbruksbatteri til hele sin levetid. Klart, skal du bare ha noe enkelt som fungerer, og du ikke har tenkt til å bruke systemet noe særlig lenge før det kan ødelegges er det billigste alternativet et skillerelé. Min anbefaling er å vent litt lenger med å sette ut på reise og spar opp til en DC/DC lader som ikke overstiger kjøretøysbelastning som instruksjonsboken din anbefaler for å gi deg det best mulige systemet.
Tusen takk for at du tok deg tid til å lese denne artikkelen, jeg håper du sitter igjen med noe ny kunnskap rundt dynamo lading av ditt forbruksbatteri. Scroll litt ned og klikk deg videre inn på nettsiden min hvis du ønsker å lese om andre temaer, eller ta en titt på hva jeg tilbyr av tjenester her på offgridsystemer.no
- Vi snakkes!
Kilder
Datablad AGM batteri
Datablad lithium batteri
Datablad skillerelé
Datablad buck boost
Datablad DC/DC lader
Ford transit håndbok
Relaterte produkter
Har du vurdert noe som er fiks ferdig?
Ta en titt på produktene via knappen nedenfor for å se hva vil tilbyr av Solenergi generatorene fra EcoFlow og Topband. Dette er strømsystemer som kommer ferdig montert og er mobile. Ikke la ordet mobile stoppe deg, noen av de større versjonene kan drifte hus om du vil. Dette er virkelig kraftige saker av høy kvalitet! Det skader ikke å ta en titt :)
Off-grid systemer
NETTBUTIKK
Klikk på knappen nedenfor for å gå til vårt nøye utvalgte tilbud av DC/DC ladere
コメント